Deze site maakt gebruik van cookies. Meer info Akkoord

Botontkalking en voeding

Bij botontkalking is het niet altijd mogelijk is om één enkele oorzaak aan te wijzen.

Soms is calciumgebrek de oorzaak maar het is ook goed mogelijk dat meerdere factoren een rol spelen.

Op deze pagina willen we inzicht geven in welke voeding bijdraagt aan het vertragen en verminderen van botontkalking


Voeding om botontkalking tegen te gaan. 

Om botten op te bouwen en sterk te houden zijn vier elementen van belang: 

  1. Eiwit
  2. Vitamine D3
  3. Calcium
  4. Magnesium

Eiwit

Botten bestaan grotendeels uit een collageen-eiwit samengebonden door calcium en andere sporenelementen.

Je zou kunnen zeggen dat collageen een soort ‘lijm’ is die delen van het lichaam, zoals botten, bindweefsel en bloedvaten bij elkaar houdt. 

De naam collageen is dan ook afkomstig van het Griekse ‘kolla’ wat lijm betekent. 

Het lichaam maakt zelf collageen aan, maar deze productie neemt geleidelijk af na het 25ste levensjaar. 

Voor een goede productie van collageen is overigens vitamine C onontbeerlijk.


Vitamine D3 

Vitamine D3 (in combinatie met vitamine K2) is een belangrijke factor voor een optimale opname van calcium. 

In de zomer maken we zelf voldoende vitamine D aan in onze huid onder de invloed van zonlicht. Een half uurtje in de zon volstaat al. 

Vanaf het najaar wordt het buitenlicht steeds zwakker waardoor we moeten aanvullen om aan de behoefte van vitamine D te voldoen.






Calcium in relatie tot magnesium.

Onvoldoende inname van magnesium met de voeding leidt tot gezondheidsklachten en vergroot de kans op een reeks chronische ziekten waaronder;

  1. osteoporose, 
  2. diabetes type 2 
  3. hart- en vaatziekten. 

In de geïndustrialiseerde landen bevat de voeding minder magnesium dan is aanbevolen. Voor de industrialisatie was de magnesiuminname naar schatting 475 tot 500 mg per dag (circa 6 mg/kg/dag), tegenwoordig is de inname honderden milligrammen lager.

Het in botweefsel opgeslagen magnesium fungeert als magnesiumreservoir en bepaalt mede de kwaliteit van botweefsel; terwijl calcium botweefsel hard maakt, zorgt magnesium voor enige flexibiliteit waardoor botten minder snel breken.

Van alle magnesium bevindt zich 99% in cellen (intracellulair) of in botweefsel.

Magnesium heeft invloed op de botstofwisseling. Magnesium stimuleert calciumafzetting in botweefsel en remt calciumafzetting in zachte weefsels. 

Het is zowel een “meewerkend” als een “tegenwerkend” mineraal voor CALCIUM; beide elementen hebben elkaar steeds nodig voor ieders goede werking en benutting (antagonisme~synergisme).

Goede bronnen van magnesium zijn volkorengranen, (groene) bladgroenten, noten, zaden, peulvruchten, pure chocola, chlorella en spirulina. Drinkwater draagt ook bij aan de magnesiuminname


Bron: orthokennis.nl



Hoeveel moet men innemen?

U kunt uw botten versterken en osteoporose verminderen door voldoende van de onderstaande stoffen in uw dieet op te nemen:

  1. Calcium: Vrouwen ouder dan 51 en mannen ouder dan 71 moeten 1200 milligram per dag krijgen. Alle andere volwassenen moeten 1.000 milligram per dag krijgen.
  2. Magnesium: De ideale verhouding calcium -  magnesium is  2:1
  3. Vitamine D:600 internationale eenheden (IE) vitamine D per dag van 1 tot 70 jaar800 IE dagelijks na de leeftijd van 70.

    Sommige osteoporose-experts bevelen 800 tot 1200 IE vitamine D per dag aan. Wilt u weten hoeveel vitamine D u persoonlijk nodig heeft kunt u een bloedtest voor deze vitamine (25-hydroxy vitamine D) overwegen.


In welke voeding zitten deze voedingsstoffen?

Calcium:

  1. Zuivel zoals; melk, kwark, yoghurt en kaas. deze bevatten een hoog calciumgehalte en ook andere belangrijke voedingsstoffen voor de gezondheid van de botten, zoals fosfor en eiwitten.  
  2. Groene bladgroenten zoals boerenkool, broccoli en spinazie. 
  3. Bonen. Peulvruchten en amandelnoten. 
  4. Zeevruchten zoals; zalm, oesters, oceaanbaars, kokkels, blauwe krab en garnalen. 
  5. In het geval van lactose-intolerantie: sojamelk, geitenmelk, amandelmelk, geiten- en schapenkaas, kefir.

Magnesium: Broccoli, spinazie, andijvie, boerenkool, avocado's, alle soorten noten, pure cacao, bananen, algen en zeewier.

Vitamine D : Paling, makreel, tonijn, zalm, sadines, haring, rund- en kalfslever en ei. Veel halvarines en margarines alsmede bak- en braadproducten bevatten extra toegevoegde vitamine D.

Naast afdoende voeding is een gezonde levensstijl aan te bevelen. Dat betekend dus niet roken, matig of helemaal niet drinken en vooral flink bewegen. Onderzoek heeft aangetoond dat krachttraining erg effectief is in het tegengaan van botontkalking.

Maak kennis met Recover Me

Recover-Me is een unieke formule wat het lichaam in staat stelt om de productie van een goede botontwikkeling te bevorderen. 

Een unieke eigenschap van Recover-Me is de intensivering van de diepe slaap. Indien Recover-Me een half uur voor het slapen gaan wordt ingenomen is het middel in staat de hersenbarrière te passeren waardoor meer groeihormonen worden gegenereerd. De stijgende productie van het groeihormoon is voor het lichaam het signaal om naar de "opbouwfase" over te schakelen. 

Zoals u waarschijnlijk al wel door heeft draagt dit bij aan een betere gezondheid en aan sterkere botten.

De verhoging van de hoeveelheid botweefsel zorgt ervoor dat de botten zo lang mogelijk gezond kunnen blijven, maar ook dat er nieuwe botcellen wordt aangemaakt. 

Dus op een geheel natuurlijke wijze wordt de productie van de nieuwe botcellen gestimuleerd. Met andere woorden; de osteoblasten worden geprikkeld tot een verhoogde productie van bot, het bot wordt dichter en sterker.

  • Botdichtheid piekt wanneer een persoon achter in de 20 is. Na de leeftijd van ongeveer 35 jaar begint het bot zwakker te worden. Naarmate we ouder worden, breekt bot sneller af dan het opbouwt. Als dit in grote mate gebeurt, spreken we van osteoporose. 
  • “Osteoporose”  betekent letterlijk “poreuze botten”.  De botten worden zwakker, waardoor het risico op fracturen toeneemt, vooral in de heup, de wervels van de wervelkolom en de polsen.
Osteoporose
  • L-Arginine en stikstofmonoxide stimuleren bot-metabolisme en de groei van bot. 
  • Botweefsel wordt voortdurend vernieuwd en nieuw bot vervangt oud en beschadigd bot. 
  • Op deze manier behoudt het lichaam de botdichtheid en de integriteit van zijn kristallen en structuur. 
Botontkalking tegengaan
  • Recover-Me maximaliseert de opname van L-Arginine en daardoor de aanmaak van stikstofmonoxide. Na de leeftijd van 23 jaar produceert en absorbeert het lichaam L-Arginine nog nauwelijks. 
  • Als u alleen een supplement van L-Arginine gebruikt, zal uw lichaam het niet voldoende absorberen. 
  • Recover-Me is een unieke formule van aminozuren in de juiste verhouding gecombineerd met een unieke drager, die de productie van stikstofmonoxide in het lichaam optimaliseert.
Bestellen